Thursday, December 27, 2007

Kursus Penternakan Cacing.....

Demam menternak cacing sudah bermula, walaupun baru suam-suam kuku. Sekarang boleh dikatakan setiap bulan ada sahaja syarikat yang menganjurkan kursus. ArtSoulist Agrotech (ASAS),AZR Agrotech,ESI Agrotech dan yang terbaru DAGI Agrotech.Ya, alhamdulillah sekarang bakal-bakal penternak mempunyai banyak pilihan untuk mendapatkan ilmu dan peluang-peluang pemasaran.

Namun satu perkara yang paling penting yang mesti ditanya oleh bakal peserta kursus adalah - `ADAKAH PENGANJUR KURSUS BENAR-BENAR TAHU APA YANG MEREKA SAMPAIKAN` atau semata-mata ingin mengaut keuntungan atas yuran peserta ?Bayaran yang dikenakan adalah antara RM450.00 - RM700.00/peserta.

Bukannya apa, daripada pengalaman beberapa rakan yang telah mengikuti kursus dengan sebuah syarikat yang boleh dikatakan agak `GAH` dengan produk berasaskan `Hirudin` semuanya hanya indah khabar dari rupa...Mana tidaknya, kalau spesis cacingpun tak kenal macamana nak turunkan ilmu..akhirnya peserta seolah-oleh ikut ajaran sesat...Mungkin mereka dah berguru dengan Ayah Pin Kot?....Ikut resmi ParkMan, walaupun berilmu..masih merendah diri.....

2 comments:

smadi said...

saya sebenarnya sangat berminat untuk menjadi usahawan cacing ni.. boleh x recommendkan saya syarikat yang betul2 boleh dipercayai untuk saya menjalankan kursus dan mendapatkan cacing induk...

Anonymous said...

Ada banyak syarikat yg anjur kursus, antaranya ArtSoulist Agrotech, AZR Agrocenter, Tower Agro...dan ada pelbagai kaedah yang mereka gunakan....

Saya tak berani nak kata syarikat mana yang betul2 boleh dipercayai..sebab ini isu sensitif, mungkin pada saya ok tapi pada orang lain ko..Cuma apa yang boleh saya sarankan saudara cuba buat lawatan ke tempat mereka dan dapatkan info sehingga saudara betul2 puas hati....